Optimaalinen hengitys

Pidän työssäni siitä, että opin usein jotain uutta myös oppilailtani. Viime viikolla luentoa pitäessäni erään opiskelijan kanssa tuli puheeksi taistelulajien hengitystekniikka. Tämän henkilön harrastamassa lajissa käytettiin niin sanottua sikiöhengitystä, joka tarkoittaa kuulemma sitä, että pallean liike käännetään vastakkaiseksi kuin normaalisti. Eli kun ilma virtaa sisään, pallea nousee ja vastaavasti ilman virratessa ulos se laskee. Muissakin urheilulajeissa varmasti on erilaisia hengitystekniikoita ja tapoja käyttää kehoa. Esimerkiksi muistan joskus muinoin aerobic-ohjaajien kehottaneen pitämään vatsalihakset tiukkina kaikissa tilanteissa.

Nämä jutut varmasti auttavat kyseisissä lajeissa tarvittavassa kehon hallinnassa, mutta äänenkäytöstä puhuttaessa optimaalisinta olisi tehdä päinvastoin. Puheelle paras mahdollinen hengitystyyli on syvähengitys, jossa pallea pääsee laskeutumaan mahdollisimman rennosti alas tehden tilaa keuhkoille ilman virratessa sisään. Tällöin ulommat vatsalihakset on hyvä pitää rentoina tai rentouttaa ainakin sisäänhengityksen ajaksi.

Kuva: Zemlin 1981.

Usein törmää siihen, että hengitetään pelkästään keuhkojen yläosalla. Tällöin keuhkoja ei voida käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyväksi, vaan ilman määrä jää pieneksi. Niin sanottu solisluuhengitys myös kehittää jännitystä ylävartaloon ja kurkunpäähän vaikeuttaen ääntämistä entisestään. Ilmanpaineenvaihtelun hallinta on helpompaa keuhkojen päästessä toimimaan vapaasti ja rennosti.

Toki syvähengitys on suositeltavaa myös aivan koko elämän kannalta. Se rauhoittaa ja energisoi ja auttaa keskittymistä vaativissa tilanteissa.

Tässä vinkkejä syvähengityksen hakemiseen:

– Makaa lattialla selälläsi jalat koukussa.
– Laita kätesi alavatsalle.
– Anna ilman virrata sisään siten, että tunnet vatsan nousun kädelläsi ja kun ilma virtaa ulos, tunnet vatsan laskevan.
– Anna myös kylkiesi leventyä ilman virratessa sisään ja kaventua ilman virratessa ulos.
– Voimista välillä uloshengitystä ja puhalla ilmaa suun kautta ulos ikään kuin sanoisit äänettömästi ”huu”. Pyri tyhjentämään keuhkot mahdollisimman tyhjiksi.
– Anna tämän jälkeen keuhkojen täyttyä automaattisesti vatsalihakset rentouttamalla.
– Siirry tämän jälkeen jälleen vain tarkkailemaan hengityksen aiheuttamaa vatsan nousua ja laskua.

Syvähengityksen tietoinen harjoittelu auttaa pikkuhiljaa syventämään myös arkihengitystä ja parantamaan äänenkäyttöä.

 

Huom! Harjoitukset ja vinkit on suunnattu terveen äänen kehittämiseen entistä paremmin ilmaisevaksi, kestävämmäksi ja soivemmaksi. Mikäli epäilet kurkunpäässäsi patologista vaivaa tai esimerkiksi äänen käheys on kestänyt kaksi viikkoa, hankkiudu tutkimuksiin korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille tai foniatrille.

Yksi kommentti artikkeliin ”Optimaalinen hengitys

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.