Nauru pidentää ikää

Ihminen on psykofyysinen olento. Stressi tuntuu olevan lähestulkoon sairaus tai ainakin jossain vaiheessa pitkittyessään johtavan myös fyysisiin oireisiin. On todettu, että lapset nauravat paljon useammin kuin aikuiset. Lapset näyttävät myös muut tunteensa hyvin avoimesti. Jossain vaiheessa, viimeistään aikuisuuden kynnyksellä, opimme olemisen mallin, jossa tunteenpurkaukset on hyvä pitää sisällään ja muutenkin pyritään käyttäytymään hillitysti. Kun joku aikuinen uskaltaa nauraa katketakseen yleisellä paikalla, muut aikuiset kääntävät katseensa melun suuntaan ja luovat paheksuvia silmäyksiä melun aiheuttajaa kohti. Näinhän ei sopisi tehdä, sillä meidän pitäisi hallita itsemme tilanteessa kuin tilanteessa. Mieleeni tulee kansan viisauksia, kuten ”itku pitkästä ilosta, pieru kauan nauramisesta”. Että siitäs saat, jos uskallat iloita tai varsinkaan näyttää tunteitasi tai antaa niiden kuulua.

Ääniharjoitukset ovat usein hilpeyttä herättäviä juttuja. Kun porukalla väännellään naamaa aikuisten kesken ja näytellään kieltä vierustoverille, tilanteesta voi kirvota hervotonta naurua, jopa hallitsematonta hysteriaa. Itsensä hallitseminen onkin mielenkiintoinen juttu. Jossain tapauksissa hallitsemisen voi käsittää rajoittavuudeksi, jolloin se on käytännössä kahlitsevuutta. Jos ainoa tapa hallita ääntä on se, että ei anna äänen soida vapaasti ja rajoittaa äänen kuuluvuutta tai pelkää jopa äänen päästämistä, voi ihminen tehdä kurkunpäälleen hallaa. Lihakset pingottuvat ja ääni rasittuu.

Äänenhallinta on kuitenkin mielestäni sitä, että ääntä osataan käyttää hyvin ja monipuolisesti. Äänen ominaisuuksiin taas voi tutustua vain päästämällä ääntä. Ja nimenomaan päästämällä sitä, ei pidättämällä.

En ole itse kokeillut naurujoogaa, mutta voin kuvitella sen olevan keholle ja mielelle hyvin vapauttavaa. Myös itku on koko kehon tapahtuma ja voi olla vapauttava kokemus. Ääniaallotar Sirpa Heikkinen opettaa muun muassa itkulaulua ja kertoo, että sen avulla ihmiset voivan käsitellä ehkä jo vuosiakin pidätettyä tuskaa.

Jokaiselle aikuiselle olisi varmasti hyväksi joskus vähän pelleillä ja nauraa itselleen tai vastaavasti antaa itkun tulla reippaasti ja vuolaasti. Ei kaiken tarvitse olla jatkuvasti niin vakavaa tai hallittua.

Äänenkäytön kursseilla nauraminen on sallittua. Harjoituksethan ovat pääasiassa aivan hassuja. Äänellä leikkiminen on ehdoton edellytys omaan instrumenttiinsa tutustuessa.

Joulun kunniaksi seuraava joulupukin röhönauruharjoitus:

1. Lämmittele ensin äänesi hymisemällä hiljaa, hyräile vaikka jotain mukavaa joululaulua tai liu’uta vain hyminällä matalalta korkealle ja päin vastoin. Voit laittaa kätesi rintakehän päälle ja tarkkailla resonaatiovärinää käden alla.

2. Hae hengitys keuhkojen alaosaan seuraavalla Kuukan harjoituksella:
a. Pidä harjoituksen ajan käsi vatsan päällä. Puhalla keuhkot ensin mahdollisimman tyhjäksi niin, että vatsa litistyy.
b. Anna vatsan rentoutua ja ilman ryöpsähtää äänettömästi sisään niin että vatsa pullistuu.
c. Sihise hiljaa ”ssss” niin pitkään kuin ilmaa riittää.
d. Toista kohtia b ja c pari kertaa.

3.  Marjasen syvän naurun matkimisharjoitus:
Pidä käsi vatsan päällä ja tunne navan pomppivan harjoituksen aikana. Ole tarkkana, että kukin tavu erottuu selvästi toisistaan. Pidä vokaalit kirkkaina ja kuuluvina ja vältä kuuluvaa sisäänhengitystä. Äännä erillisesti iskuttaen h-alkuisia tavuja kaikin eri vokaalein, esim.
höh-höh-höh-höh-höh-höh
häh-häh-häh-häh-häh-häh
hah-hah-hah-hah-hah-hah
heh-heh-heh-heh-heh-heh
hoh-hoh-hoh-hoh-hoh-hoh…
Jos tunnet kurkun kiristyvän, yritä tehdä kevyemmin ja tarkkaile erityisesti sitä, että ääni kumpuaa vatsasta saakka.

4. Rentouta kurkunpäätä haukottelemalla tai ääntämällä ”kaa” samalla kun ilma virtaa sisään suun kautta.

********** *  *   *     *       *            *              *                         *
* ILOISTA JA RENTOUTTAVAA JOULUNAIKAA KAIKILLE! *
*********  *  *       *             **           *             *                             *

 

Huom! Harjoitukset ja vinkit on suunnattu terveen äänen kehittämiseen entistä paremmin ilmaisevaksi, kestävämmäksi ja soivemmaksi. Mikäli epäilet kurkunpäässäsi patologista vaivaa tai esimerkiksi äänen käheys on kestänyt kaksi viikkoa, hankkiudu tutkimuksiin korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille tai foniatrille.

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.