Ähellystä, korinaa, huudahtelua, murinaa

Otsikon äänet kuvaavat pääasiallista äänimaisemaani viimeiset kaksi ja puoli kuukautta. Saimmme vauvan elokuun lopulla seitsemän viikkoa ennen laskettua aikaa. Poika joutui olemaan sairaalassa ensimmäiset viisi viikkoa ennenaikaisuuden vaivojen vuoksi. Nyt olemme saaneet opetella vauva-arkea kotona jo yli kuukauden ajan. Päivät kuluvat nopeasti vauvan rytmiä mukaillen ja kirjoittamiselle ja ääniasioille ei ole löytynyt juurikaan aikaa. Aikomukseni on kuitenkin jatkaa blogin kirjoittamista myös äitiyslomalla, tosin luultavasti hieman harvemmin julkaisten kuin ennen.

Nyt vauvan ääniin paremmin tutustuessani mieleeni muistui seikka lapsen hengityksestä. Jos sinun on mahdollista päästä tarkkailemaan vauvaa läheltä, katsopa hänen vatsan seutuaan. Se nousee ja laskee voimakkaasti aina hengityksen mukaan. On harmillista, että jossain vaiheessa tämä syvähengityksen taito saattaa kadota liiallisten pingotusten ja lihasten kiristelyjen vuoksi.

Lihasten kiristely, stressi ja väsymys ovatkin usein syitä miksi hengitys ja sitä kautta myös puhuminen voivat tuntua joskus hankalalta. Huomasin itse selvästi lapsen sairaalajakson aikana, että puheeni ei oikein luistanut. Kun huoli ja murhe ovat päällimmäisenä mielessä on vaikeaa pitää äänensä leppoisan rentoja ja heleänä. Kun kurkkua puristaa ja itku on lähellä, ei lauleskelukaan huvita.

Vaikka kyseessä eivät olisikaan elämän pahimmat vastoinkäymiset, keho voi muuten olla liian väsynyt tuottaakseen parasta mahdollista ääntä. Jos puheesi tuntuu hankalalta, eikä henki kulje, voit miettiä sitä, oletko nukkunut tarpeeksi ja missä terässä on fyysinen ja henkinen kuntosi. Jos jossain näissä olisi parantamisen varaa, tee itsellesi palvelus ja hoida kehosi ja mielesi kuntoon. Ne ovat usein hyvin läheisessä suhteessa toisiinsa. Usein hyvää voivat tehdä niinkin yksinkertaiset asiat, kuin ulkoilu erityisesti valoisan aikaan, venyttely ja omat rentouttavat harrastukset. Kun saavutat rentouden ja levollisuuden tunteen, yritä palauttaa se mieleesi aina kun tunnet itsesi väsyneeksi tai stressaantuneeksi. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta varmasti kokeilemisen väärti! 🙂

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.