Uutta tutkimusta lastentarhanopettajan äänestä

Hei vaan, pitkästä aikaa!

Aika on vierähtänyt nopeasti pienen pojan uusia taitoja ihmetellessä ja perässä juostessa. 😉

Halusin kertoa teille uudesta tutkimuksesta, joka on julkaistu kesäkuussa. Itse en valitettavasti päässyt väitöstilaisuuteen paikalle, koska olin matkoilla, mutta tässä asiasta kevyesti tutkimukseen perehtyneenä:

Elina Kankareen vokologian ja puhetekniikan alan väitöskirja lastentarhanopettajan ääneen liittyen tarkastettiin Tampereella 7.6.2014. Valmistuneessa tutkimuksessa tarkastellaan erilaisilla menetelmillä äänen kuormittumista. Tutkimukseen osallistui 93-119 naispuolista lastentarhanopettajaa. Tutkimuksen mukaan 71,5 % osallistujista koki toistuvaa äänen ylikuormitusta. ”56,3 % raportoi äänen käheytymistä ilman infektiosairautta ja 10,9 %:lla todettiin selkeä orgaaninen muutos äänihuulissa. Runsaista äänioireista huolimatta 86 % lastentarhanopettajista koki äänensä palautuvan kuormituksen jälkeen seuraavaan päivään mennessä. Taustamelua pidettiin työympäristössä pahiten ääntä kuormittavana tekijänä.” (Kankare, 2014). Tulokset viittasivat muun muassa siihen, että äänen kuormittumisessa äänenlaatua keskeisempiä ovat esimerkiksi äänen korkeus, äänenpainetaso (voimakkuus), lepotaukojen pituus ja toipumismekanismien tehokkuus. Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.

Tutkimus uutisoitiin myös Aamulehdessä samana päivänä. Jutussa oli nostettu esiin lastentarhanopettaja Päivikki Viitanen, joka joutui vaihtamaan työpaikkaa äänen menettämisen vuoksi. Uudessa työpaikassa ääniongelmat hellittivät. Artikkelissa todettiin, että Tampereella lastentarhanopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoille ei järjestetä lainkaan puheäänen koulutusta. Kankare kertoo, että Yhdysvalloissa ääniongelmista aiheutuvista opettajien poissaoloista tulee miljoonaluokan kustannukset.

Jutussa oli myös Elina Kankareen seitsemän loistavaa vinkkiä äänenkäyttöön henkilöille, jotka käyttävät ääntään paljon töissä. Listaan Kankareen vinkit tähän loppuun:

1. Ääntä kannattaa lämmitellä ennen työpäivää. Hyräile kevyesti tai päristele ärrää eri korkeuksilta.
2. Juo riittävästi vettä. Kuivat limakalvot ovat herkempiä rasittumaan. Vettä pitäisi juoda vähintään 1,5 litraa päivässä.
3. Haukottele välillä. Se rentouttaa kurkunpäätä.
4. Jos sinun pitää saada esimerkiksi lasten huomio, käytä tiukua tai muuta merkinantoääntä.
5. Pidä taukoja. Älä puhu tauotta työpaikan kahvihuoneessa, jos itse työssä täytyy puhua koko ajan.
6. Puhu suoraan kuulijakuntaan päin. Pidä kaula suorassa, äläkä käännä sitä puhuessasi alas tai sivuille.
7. Äänen käyttöön voi saada koulutusta. Sitä antavat vokologit. Puheterapeutit auttavat äänen häiriöissä.

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.