Jännittää!

Se tunne, kun odotat vuoroasi esitellä itsesi. Olet porukan hännillä, joten kuuntelet ainakin kymmenen esittelyä ennen sinua. Muutamaa henkilöä ennen kätesi alkavat hiota, tunnet kuinka pulssi nousee ja tuntuu, kuin sydän pyrkisi karkaamaan rinnasta, kurkku tuntuu kuivalta ja ahdistuneelta, hengitys salpaantuu. Tajuat, että et ole pystynyt keskittymään edellisen puheenvuoroon niin paljoa, että voisit sanoa hänen nimensä. Tulee vuorosi. Avaat suusi, äännähdät, ääni kuulostaa karhealta ja rosoiselta. Yrität yskäistä, se helpottaa hieman. Puna nousee kasvoille ja kaulalle. Tulee kuuma. Pitäisi vähentää vaatetta. Sitten vuorosi on ohi. Mietit, mitä sanoit, et ehkä muista siitä paljoakaan. Päässä humisee ja puna tuntuu edelleen kasvoilla. Menee hetki ja tajuat, että seuraavat kaksi henkilöä ovat esitelleet itsensä niin, ettet ole kuullut heidän kertomastaan mitään. Mietit, että on todella noloa jännittää näin.

Muutkin jännittävät

Jännittäminen on tuttu juttu lähes kaikille ihmisille. Esitelmöinti, julkinen puhuminen, jopa itsensä esittely uudessa ryhmässä voi aiheuttaa jännitystä. Jännitys tuntuu kihelmöintinä vatsassa, ruoansulatusvaikeuksina, ruokahaluttomuutena, sydämen rajuna sykkeenä, punan nousemisena kasvoille jne.

Joskus jännitys saa myös äänen värisemään tai toimimaan muuten huonosti. Sen lisäksi, että jännittää omaa esiintymisvuoroaan, voi alkaa jännittää sitä, kuuluuko oma ääni ja toimiiko se silloin kun sen pitäisi toimia. Toisilla jännityksen voi havaita ja toisilla se on onnistuneesti piilotettu varmaan esiintymiseen ja tottumukseen.

Pitäisikö vain luovuttaa ja olla puhumatta?

Alkaisiko vältellä paikkoja tai tilanteita, joissa joutuu jännittämään? Se on vaihtoehto ja voi olla helpotus. Mutta mitä tulee elämästä, jossa joutuu jättämään asioita tekemättä pelon vuoksi? Tylsää? Jännittäviin esiintymistilanteisiin voi myös tottua. Mitä useammin laittaa itsensä tilanteeseen, joka on omasta mielestä pelottava, jännitys vähenee ja jossain vaiheessa voi päästä pelostaan. Jos ei kokonaan, niin ainakin hieman.

Henkka Hyppönen on kirjoittanut vastikään kirjan Pelon hinta. Hän kertoo Yle Puheen haastattelussa (15:00 alkaen) muun muassa, miten esiintymisjännitys vaikuttaa kurkunpään toimintaan ja hengitykseen kiertäjähermon vaikutuksesta. Hän myös kertoo, että laskemalla uloshengityksen aikana kuuteen ja sisäänhengityksen aikana kolmeen, voidaan jännittävässä tilanteessa saada sydämen sykettä hitaammaksi.

Päätin testata tuota laskukaavaa hengitykselle, kun olin vastikään jännittävässä koelaulutilaisuudessa. Hengittelin rauhallisesti  pidempiä uloshengityksiä muutamia kertoja ennen omaa vuoroani. Mielestäni se toimi. Sydän ei hakannut tuhatta ja sataa, enkä tuntenut poskieni punehtuvan. Lisäksi esiintymisestä jäi mieleeni hieman positiivisempi tunne, kuin olisi voinut kuvitella. Minulle jäi olo, että hallitsin oman instrumenttini tilanteeseen nähden riittävän hyvin.

Harjoitus tekee mestarin

Se, millä tavalla voimme oppia hallitsemaan ääntämme myös jännittävissä tilanteissa, tulee pitkälti myös harjoituksen ja kokemuksen myötä. Jos hengityksessä on ongelmia arkipuheessa, ne ilmaantuvat luultavimmin juuri pahiten tuolloin jännittävässä tilanteessa. Samoin kuin muut epäsuotuisat äänenkäyttötavat. On siis hyvä harjoitella soivaa ääntä ja hyvää puhetekniikkaa rauhassa myös itsekseen ja mahdollisesti opettajan avulla. Kun oppii tuntemaan äänentuottoelimistöään, voi paremmin havaita mitä silloin tapahtuu, kun ääni ei toimi. Tämä on lähtökohta sille, että asialle voi tehdä jotain.

Hyppönen totesi, että on hyvä, että jännittää vähän. Se antaa esitykselle sopivasti pontta. Kaikesta jännityksestä ei siis kannata edes pyrkiä pois. En tosin tiedä, onko kaikkien ihmisten mahdollista päästä siihen tilanteeseen, että suorassa tv-lähetyksessä miettisi kauppalistaa, kuten Hyppönen on tehnyt.

 

Siispä. Hengitä sisään ja ulooooooooooossss.

 

P.S. Kannattaa kokeilla myös illalla sängyssä nukkumaan mennessä. 🙂

P.P.S. Tässä postauksessa olen sivunnut esiintymisjännitystä aikaisemmin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Jännittää!

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.