Näin pidät puhelinäänesi huippukunnossa – 9 vinkkiä

Ottamalla huomioon muutamia asioita työpäivän aikana, saat äänestäsi parhaat tehot irti ja pidät työvälineesi kunnossa.

Vakuuttava puheääni lisää menestymistä puhelintyöntekijän työssä. Jos ääni ei kulje tai artikulaatio takkuaa, on vaikeaa tehdä vaikutusta puhelimen toisessa päässä olevaan henkilöön saatikka palvella apua kaipaavaa asiakasta selkeästi. Hyvä puhetekniikka auttaa ääntä pysymään toimivana työn haasteista huolimatta. Lisäksi on olemassa muutamia helppoja niksejä, joilla on selvästi vaikutusta äänen jaksamiseen.

Huom! Olen tehnyt myös ihka ensimmäisen videoblogin, jossa olen kertonut nämä samat asiat. Halutessasi pääset vlogiin klikkaamalla tätä linkkiä.

  1. Lämmittele ääni ennen työpäivän alkua. Lämmiteltynä ääni kestää paremmin koko työpäivän rasituksen ja on heti valmiina, kun aloitat ensimmäiset työtehtäväsi. Lämmittele esimerkiksi päristelemällä huulilla tai r-täryllä tai hymisemällä kevyesti.
  2. Pidä hyvä asento puhuessasi, näin saat hengitys- ja ääntöelimistölle riittävästi tilaa niiden toimintaan. Pidä selkä suorana, niska selän jatkeena, pää suorassa linjassa kehoon nähden, ei kiertyneenä.
  3. Juo vettä pitkin päivää. Äänihuulten limakalvot tarvitsevat kosteutta toimiakseen moitteettomasti. Suositus on juoda kaksi litraa päivässä.
  4. Älä puhu puhelimelle tai näytölle, vaan ihmiselle. Kuvittele esimerkiksi asiakkaasi itseäsi vastapäätä saman pöydän ääreen tai ajattele suuntaavasi puheesi hieman kauemmas paikaltasi. Näin vältät vaipumasta muminamaiseen puhetyyliin ja ääneesi tulee automaattisesti soivuutta, kuuluvuutta ja selkeyttä.
  5. Pyri pitämään äänesi rentona kiperissäkin tilanteissa. Kun mieli kiristyy, hyvin usein myös keho ja ääni kiristyy. Rentoudu ennen seuraavaa soittoa vaikean asiakastilanteen jälkeen. Voit esimerkiksi puhaltaa pitkään suun kautta ulos ja antaa keuhkojen täyttyä alhaalta asti. Toista pari kertaa. Tai käy mielessäsi kehosi läpi ja anna sen rentoutua.
  6. Pidä ainakin yksi 10 minuutin puhetauko päivän aikana. Jo lyhyt tauko koko päivän kestävässä puhumisessa voi vaikuttaa radikaalisti äänen jaksamiseen.
  7. Tee taukojumppaa puheluiden välillä. Rentouta erityisesti ylävartalon lihakset. Venytä kylkiä viemällä kädet vuorotellen kohti kattoa, pyörittele olkapäillä ympyrää ja venytä niskaa viemällä päätä rauhallisesti puolelta toiselle.
  8. Rentouta ääntöelimistösi työpäivän jälkeen palauttavilla harjoituksilla. Äänihuulet kaipaavat jäähdyttelyä vaativan äänenkäytön jälkeen, kuten jalat kovan juoksun jälkeen. Tee esimerkiksi pärinää huulilla tai r-täryllä ja haukottele.
  9. Harjoittele hyvää puhetekniikkaa ja havainnoi puhettasi. Voit vaikka äänittää puhettasi ja pyrkiä analysoimaan sitä objektiivisesti.

Vinkit on koonnut äänenkäytön ja puhetekniikan kouluttaja Johanna Leskelä. Soiva Coaching kouluttaa työyhteisöjä sekä paikanpäällä että verkossa. Lisätietoja nettisivuilta www.äänenkäyttö.fi.

 

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.