Esiintymisjännitys ja äänenkäyttö

Edessä tyhjä lava, mikrofoni ja iso yleisö. Vuorosi on koittanut. Kauhu hiipii sisimpään, kangistaa hengityksen, tarraat tuolin käsinojiin ja toivot voivasi kadota. Vääntäydyt lavalle, hiki valuu ja posket punottavat, ääni ei toimi ja päässä vain suhisee. Kuulostaako tutulta? Et ole yksin! Kaikki jännittävät. Jopa kokeneet esiintyjät, konkarinäyttelijät kertovat jännittävänsä esimerkiksi ensi-iltojaan. Toiset toki enemmän ja toiset vähemmän, riippuen tilanteesta.

Mitä jännittäessä oikein tapahtuu?

Jännittävässä tilanteessa elimistömme sympaattinen hermosto aktivoituu ja valmistaa kehoa taisteluun tai pakoon. Adrenaliinin eritys lisääntyy, mikä kasvattaa sydämen lyöntitiheyttä ja nostaa veren sokeripitoisuutta. Verenkierto aivoissa, maksassa ja liikuntalihaksissa tehostuu, mutta vähenee esimerkiksi ihon pinnalla ja ruuansulatuselimistössä. Limaneritys vähenee ja keuhkoputket laajenevat. Hengitys tihentyy ja pupillit laajenevat.

Silloin kun ei olla aloittamassa fyysistä suoritusta, vaan esimerkiksi valmistaudutaan puheen pitämiseen, jotkut näistä valmiustilan muutoksista voivat tuntua jopa haittaavan tilannetta. Syljen erityksen väheneminen voi tuntua suun kuivumisena ja käheytenä tai äänen menetyksenä äänihuulten limakalvojen kuivuessa liikaa. Hengityksen tihentyminen sekoittaa normaalin hengitysrytmin ja vaikuttaa puheeseen. Lihaksiin voi tulla vapinaa, jos toimintaimpulsseja kulkeutuu yhtä aikaa vastavaikutteisille lihaksille (ojentaja – koukistaja). Jos tätä tapahtuu kurkunpäässä, vapina voi kuulua äänessä. Kurkunpään lihasten aktiviteetti voi myös kasvaa liiallisesti, jolloin puhekorkeus nousee ja ääni kiristyy (hyperfunktionaalinen ääni).

Miten näistä jännityksen oireista voi sitten päästä eroon vai voiko niistä päästä? Olen koonnut alle muutamia asioita joista voi olla apua jännittävissä puhetilanteissa.

Miten voin vähentää esiintymisjännityksen oireita?

  1. Hyväksy. Hyvin harvat pääsevät kokonaan eroon jännittämisestä, eikä pidäkään. Avainsana jännittämisen kanssa elämiseen on sen hyväksyminen. Jännittäminen on osa itselle tärkeään tilanteeseen valmistautumista ja parhaassa tapauksessa tuo esiintyjälle hyvää energiaa ja intensiteettiä esitykseen.
  2. Valmistaudu. Valmistele esityksesi mahdollisimman hyvin ja keskity esiintymistilanteessa esitettävään asiaan. Hyväksy myös se, että kaikkia on mahdotonta miellyttää.
  3. Siedätä. Laita itsesi mahdollisimman usein tilanteisiin, joissa jännitystä esiintyy. Ajan mittaan totut noihin tilanteisiin ja jännittämisen oireet voivat vähentyä ja alat nauttia esiintymisestä enemmän.
  4. Huijaa kehoa. Rauhoita sympaattista hermostoa aktivoimalla parasympaattista hermostoa. Hengitä syvään. Puhalla suun kautta ulos laskien kuuteen ja hengitä nenän kautta sisään kolmeen laskien. Tarkkaile, että hengityksen liike tuntuu vatsassa ja mahdollisesti kyljissä ja alaselässä.
  5. Suuntaa energia liikkeeseen. Juokse portaita, tee kyykkyjä tai tee jotain muuta fyysistä, johon voit purkaa fysiologisen valmiustilan tuottamia muutoksia kehossa ennen esiintymistilannetta.
  6. Juo vettä. Se kostuttaa suuta. Pidä huolta riittävästä veden juonnista (2 litraa/pvä) jo edellisenä päivänä. Myös esiintymisen aikana on hyvä hörppiä vettä silloin tällöin.
  7. Hengittele nenän kautta. Se pitää äänihuulet kosteana.
  8. Keskity hetkeen. Suuntaa huomiosi pois itsestä ja jännittämisen oireista. Tarkastele ympäristöä, kiinnitä huomiota ihan tavallisiin asioihin, ikkunanpuitteisiin, katon väriin, mihin tahansa mitä ympärilläsi näkyy. Jos harrastat Mindfullness -meditaatiota, voit tehdä lyhyen harjoituksen ennen esiintymistilannetta.

 

Lähde: Laukkanen & Leino: Ihmeellinen ihmisääni

 

Mainokset

Kommentoi tai ehdota aihetta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.